Caramel latte macchiato, espresso, een flat white… Bij McDonald’s kun je vandaag de dag ook terecht voor koffie. En dat geeft de keten een nieuwe toekomst.
Toen McDonald’s afgelopen september met drie nieuwe espresso-dranken op de markt kwam, zorgde dat voor nogal wat commotie bij Amerikaanse franchisehouders.
De nieuwe drankjes kosten volgens hen te veel tijd om te maken en vroegen om onnodige, dure apparaten.
De eigenaren zijn inmiddels een stuk rustiger: het initiatief van McCafé levert flink geld op. In de VS ging de verkoop in de winkels met 4,1 procent omhoog. Het is al het derde kwartaal op rij dat het Amerikaans fastfoodbedrijf de omzet ziet toenemen.
Ook in Nederland gaat het goed met McCafé. In 2016 zag de keten bij de elf restaurants met een McCafé 2 procent extra omzet op jaarbasis. Dankzij de positieve resultaten heeft het bedrijf voor een versnelde uitrol van het concept gekozen: dit jaar openen er nog eens veertig vestigingen.
Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald’s in Nederland, laat in een persverklaring weten: “Afgelopen jaar droeg McCafé significant bij aan de sales van restaurants die over een McCafé beschikken. Samen met de enthousiaste reacties van gasten en crew toont dit alles aan dat we op de goede weg zijn met onze strategie om versneld succesvolle services voor onze gasten uit te rollen, die bijdragen aan de merkbeleving.”
Koffie is een miljardenbusiness en er zijn vier specifieke dingen die McCafé voor McDonald's kan betekenen die andere fastfoodproducten niet kunnen.
Dit is waarom McCafé een grote rol speelt in de toekomst van McDonald's:
Het zorgt voor een betere reputatie
Een van de Amerikaanse franchisehouders klaagde dat de nieuwe drankjes te veel op die van Starbucks leken. "Tijdrovende producten zoals deze horen niet op het menu van McDonald's", zei er eentje tegen de Amerikaanse analist Mark Kalinowski.
Wel dus. Het merk is een stuk goedkoper dan Starbucks, maar zet met de McCafé toch iets meer het beeld neer dat McDonald's er ook is voor fijnproevers. Meer dan veel andere McDonald's-producten in ieder geval.
Of zoals Steijaert het zegt: "We zien dat nieuwe initiatieven als McCafé goed aanslaan bij onze gasten. Het serviceconcept biedt een waardevolle bijdrage aan de merkbeleving bij gasten."
Klanten die af en toe langskomen worden vaste bezoekers
Klanten kopen meteen ook een ontbijt
Het ontbijtmoment is een sterk groeiende markt in Nederland en dus investeert McDonald's flink. Sinds augustus 2016 zijn alle McDrives vanaf 7.00 uur open, wat voor extra omzet heeft gezorgd.
Ben je als klant al bij McDonald's voor een koffie, dan is de kans groot dat je ook nog iets van het ontbijtmenu neemt. En natuurlijk werkt het ook omgekeerd: haal je 's middags iets bij McDonald's, dan neem je misschien wel een koffie en een koek mee voor onderweg.
De nieuwe initiatieven slaan aan bij de gasten, waardoor McDonald's naar eigen zeggen harder groeit dan de markt. Over heel 2016 mocht McDonald’s 4,1 miljoen extra en terugkerende gasten verwelkomen.
Het zorgt voor meer omzet
De Amerikaanse CEO Kempczinski is duidelijk over koffie: "De marges liggen hoog en we zijn ondervertegenwoordigd in dit segment."
Ofwel: zelfs als McDonald's dezelfde koffie als Starbucks aanbiedt voor de helft van de prijs, dan nog kan het bedrijf flink verdienen aan de McCafé-drankjes.
In 2017 investeert McDonald's samen met haar franchisenemers nog eens 32 miljoen euro. Dat geld gaat naar nieuwe inrichtingen en een handvol nieuwe openingen en verhuizingen, maar vooral naar nieuwe McCafés. Starbucks kan maar beter oppassen.